با سلام و درود خدمت شما همکاران گرامی

در سالهای اخیر فروشگاه ساز پرستاشاپ به دو شاخه اصلی نسخه های 1.6 و 1.7 تبدیل شده است. نسخه 1.7 به دلیل تغییرات متعدد ناسازگاری های زیادی (به خصوص در زبان فارسی) را در ابتدای عرضه داشته است با این حال به مرور این مشکلات برطرف شد و حالا میتوان این نسخه را گزینه اصلی برای یک فروشگاه اینترنتی با پرستاشاپ دانست.

علاوه بر این موضوع انتخاب نسخه PHP فروشگاه نیز از دغدغه های مدیران وبسایتها و فروشگاهها است. تا سالها پیش PHP نسخه 5.6 بهترین نسخه در این زمینه شناخته میشد و به خصوص پشتیبانی بلند مدت (LTS – Long Term Support) این نسخه باعث شده بود که این نسخه در تمامی سرورها و هاستینگها به خوبی پشتیبانی شود. امروزه نیز اکثر اسکریپت ها و سیستم های مدیریت محتوای عمومی یا شخصی با این نسخه سازگار هستند.

اما در ماههای اخیر پشتیبانی تیم PHP از این نسخه پایان یافته است و در تمام این مدت نیز نسخه های متعددی از PHP منتشر شده است که هیچکدام مانند سابق پشتیبانی بسیار بلند مدت سابق را ندارند به عنوان مثال میتوان پشتیبانی این نسخه ها را در تصویر زیر یا در این صفحه از سایت PHP.net مشاهده کرد!

 انتخاب PHP پرستاشاپهمانطور که مشاهده میکنید نسخه هایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند دیگر پشتیبانی نمیشوند و نسخه های نارنجی رنگ فقط در صورت وجود مشکلات امنیتی به روز رسانی میشوند.

اگر چه انتظار داریم استفاده از نسخه های 5.6 و 7.0 مشکل خاصی را برای فروشگاه اینترنتی ایجاد نکند اما بهتر است که به مرور و طی ماههای آتی به نسخه های جدیدتر مهاجرت نماییم.

چرا همین حالا نسخه PHP را تغییر ندهیم !؟

در حالت عادی اگر بخواهیم نسخه PHP وبسایت یا فروشگاه خود را تغییر دهیم شاید کمتر از یک دقیقه وقت ما را بگیرد. تنها کافی است از پنل مدیریت هاست و با چند کلیک نسخه جدید را انتخاب کنیم و یا حداکثر اینکه برای پشتیبان هاستینگ فروشگاهمان یک تیکت با این موضوع ایجاد کنیم!

اما از نظر فنی و عملی موانع و موارد متعددی هست که باید در نظر گرفته شود به عنوان مثال آیا نسخه پرستاشاپ ما و یا ماژولهایی که برروی آن نصب کرده ایم از نظر کدنویسی کاملا با نسخه جدید سازگار هستند؟ آیا ماژولهای کدشده با نسخه PHP مورد نظر مطابقت و سازگاری دارند؟ آیا سیستم یا اسکریپت دیگری برروی همان دامنه فعال هست و مطمئن هستیم که آن سیستم نیز کامل سازگاری دارد؟ آیا انتخاب PHP جدیدتر بهترین انتخاب از نظر کارایی و بهره وری است؟

امنیت بالاتر و بهره وری و سرعت بهتر در نسخه های جدیدتر PHP مورد انتظار است!

هر نسخه جدید PHP برابر است با امکانات بیشتر و توسعه بهتر که این موضوع برای توسعه دهندگان بسیار مفید است. اما استفاده کنندگان نسخه های جدیدتر نیز در مورد مسائل امنیتی زبان برنامه نویسی نگرانی کمتری دارند چرا که پشتیبانی و به روز رسانی های متعدد باعث رفع بخشی از مشکلات امنیتی میشود و از همه مهمتر هر نسخه جدید کارایی بالاتر و بهره وری و سرعت بهتر نیز را به ارمغان می آورد مگر اینکه مشکلات خاصی وجود داشته باشد البته نباید انتظار معجزه را داشت چرا که زبان برنامه نویسی PHP‌ یک زبان اسکریپتی است و هر بار که صفحه ای اجرا میشود مفسر زبان باید کدهای اسکریپت را به زبان ماشین تبدیل کند.

در تغییر نسخه PHP فروشگاهتان عجله نکنید!

همیشه پیشنهاد میکنیم چنین تغییراتی را به مرور و آهستگی انجام دهید. اگر فروشگاهتان سرعت بسیار پایینی دارند به احتمال زیاد مشکل شما چیز دیگری است و به نسخه PHP مرتبط نیست اگر نگران امنیت فروشگاهتان هستید سعی کنید مسائل امنیتی دیگری را که نیاز است در دستور کار قرار دهید نسخه PHP جزو آخرین نگرانی ها باید باشد. اگر احساس میکنید حتما باید به روز باشید سعی کنید این احساس وسواس گونه را از خود دور کنید.

از نسخه پی اچ پی 5.6 به بعد همه نسخه ها قابل قبول هستند و احتمالا نه مشکلی از نظر سرعت و بهره وری خواهید داشت و نه از نظر امنیت. اما قطعا این تغییر را دیر یا زود باید انجام دهید پس بهتر است که ابتدا مقدمات این کار را انجام دهید. البته فروشگاههایی که همین حالا با نسخه 5.6 بدون مشکل کار میکنند به احتمال بسیار زیاد میتوانند از نسخه 7.0 بدون هیچ مشکلی استفاده کنند!

کدام نسخه PHP را انتخاب کنیم؟!

قبل از هر چیز اگر میخواهید نسخه PHP را تغییر دهید. باید بررسی کنید که اسکریپت ها و سیستم هایی که برروی هاست و دامنه شما نصب شده اند با کدام نسخه PHP سازگار هستند. برخی هاستینگ ها و کنترل پنلهای هاست این اجازه را میدهند که برای هر دامنه یک نسخه PHP مجزا انتخاب کنید که در این حالت کارتان ساده تر است و اگر فقط پرستاشاپ برروی دامنه خود دارید نیز این کار به مراتب ساده تر میشود.

در مورد هسته پرستاشاپ همه چیز واضح و روشن توسط تیم پرستاشاپ مشخص شده است آنها طبق تصویر زیر و این لینک منبع نسخه پیشنهادی خود را برای هر نسخه مشخص کرده اند:

اگر از نسخه پایینتر از نسخه 1.6.1 استفاده میکنید پیشنهاد میکنیم هیچ تغییری در نسخه PHP فروشگاه خود ایجاد نکنید اگر چه پیشنهاد میکنیم حتما به نسخه بالاتر (حداقل آخرین نسخه 1.6) ارتقا دهید و سپس نسخه PHP مناسب را انتخاب کنید.

ضمن اینکه طبق بررسی های فنی ما باگ ها و مشکلاتی در نسخه های 1.6.1.18 برای بهبود سازگاری با PHP 7.1 انجام شده است بنابر این اگر ابتدا به نسخه جدیدتر پرستاشاپ مثلا آخرین نسخه 1.6 یا آخرین نسخه 1.7 ارتقا دهید احتمالا PHP انتخاب شده سازگاری بیشتر و بهتری با فروشگاه ساز شما خواهد داشت.

همچنین به نظر می آید تیم پرستاشاپ نسخه 1.7.7 را که چند ماه دیگر منتشر خواهد شد با نسخه PHP 7.3 سازگار خواهد نمود اما هنوز این نسخه PHP یعنی 7.3 با هیچ نسخه از فروشگاه ساز پرستاشاپ سازگار نیست.

در نهایت برای انتخاب نسخه PHP مناسب طبق این توضیحات و تصویر قرار داده شده گزینه مناسب را میتوانید انتخاب نمایید اما هنوز برای تغییر نسخه زود است!

چه مقدمات و پیگیری های دیگری برای تغییر نسخه PHP نیاز است؟

علاوه بر توضیحات فوق و نحوه انتخاب نسخه PHP مناسب ، لازم و ضرروی است که از سازگاری تمامی ماژولها با نسخه PHP مورد نظر اطمینان حاصل کنید. در صورتی که بی توجه به این موضوع اقدام به تغییر نسخه PHP دهید احتمالا با مشکلات و خطاهای متعدد یا صفحات سفید و نامشخص که همان خطاها در پس زمینه هستند مواجه خواهید شد.

این بررسی سازگاری کاری وقت گیر است و مهمترین بخش کار در این پروسه سازگاری ماژولهای کدشده با نسخه ionCube و PHP فروشگاه شما است. در حالت عادی ممکن است نیاز باشد یک روز تا چند روز وقت صرف این بررسی با کمک روش های دیباگینگ که کمی نیاز به دانش دارد، انجام شود و در نهایت پس از این بررسی ها و اطمینان از سازگاری کامل هسته و تمامی ماژولها است که میتوانید به نسخه جدید PHP مهاجرت نمایید.

باز هم ماژول رایگان پرستاپلاس برای این تغییر بزرگ به کمک شما خواهد آمد!

خوشحالیم و مفتخریم که پرستاپلاس در این سالها توانسته در صدها فروشگاه اینترنتی بر پایه پرستاشاپ نیازهای اولیه و پایه این فروشگاهها را فراهم نماید. به همین منظورم همچنان سعی داریم در این مسیر پرستاپلاس در کنار ماژول پیشرفته پرداخت و رایگان پرستاپی به بخش جدایی ناپذیر از فروشگاه اینترنتی پرستاشاپ تبدیل نماییم.

همانطور که توضیح دادیم انتقال و تغییر نسخه PHP میتوانید کاری سخت و وقت گیر باشد و در عین حال نیز مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. هدف ما از توسعه این پلاگین راحتی کار و رفع حداکثری مشکلات و هموار ساختن این ارتقا PHP بوده است.

اگر چه ممکن است این پلاگین نتواند تمام مشکلات و ناسازگاری ها را شناسایی کند اما انتظار داریم بتواند 80 درصد ناسازگاری ها و مشکلات را شناسایی کرده و بتواند وقت زیادی را برای شما صرفه جویی کند!

پلاگین «Migration – مهاجرت و تغییر نسخه PHP» راهنمای شما برای تغییر نسخه PHP

اگر هنوز ماژول جامع و رایگان پرستاپلاس را بر روی فروشگاه خود نصب نکرده اید ...

اگر هنوز برروی فروشگاه خود ماژول رایگان و جامع پرستاپلاس را نصب نکرده اید، این ماژول را نصب کنید. به کمک این ماژول میتوانید دهها امکان و ابزار ویژه و ریگان را در فروشگاه خود ایجاد نمایید. همزمان نیز میتونید از امکانات بومی سازی ، راستچین و رفع مشکلات مربوط به پرستاشاپ مانند تومان در نسخه 1.7 استفاده نمایید و در کنار این امکانات نیز دهها امکان و پلاگین رایگان در بخش های دیگر خواهیدداشت.

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که هاست شما به روز بوده و آخرین نسخه اکستنشن ionCube برروی آن نصب و تنظیم شده است. برای بررسی میتونید این فایل را در هاست خود آنزیپ و در مرورگر باز کنید.

— پس از اطمینان از سازگاری هاست برای نصب آخرین نسخه این ماژول وارد این صفحه در مارکت پرستاشاپ فراکت شده و ماژول را دانلود و برروی فروشگاه خود نصب نمایید. این ماژول با هر دو نسخه پرستاشاپ 1.6 و 1.7 کاملا سازگاراست.

(اگر در هنگام نصب این ماژول با صفحه سفید مواجه شدید احتمالا ionCube مناسب برروی سرور شما نصب نیست از مدیر هاستینگ خود بخواهید آخرین نسخه این اکستنشن را برروی هاست شما نصب و فعال کند در این زمان نیز میتوانید ماژول پرستاپلاس را از این مسیر در هاست خود حذف کنید public_html/modules/psf_prestaplus . بعد از اینکه ionCube برروی هاست شما نصب و فعال شد میتوانید مجدد این ماژول را نصب کنید)

— پس از نصب ماژول پرستاپلاس وارد تنظیمات این ماژول شده و از برگه «مدیریت پلاگین ها» پلاگین «مهاجرت و تغییر نسخه PHP» را دانلود و نصب کنید!

پس از نصب این ماژول کافی است وارد منوی این ماژول (از لینک سمت راست در تصویر بالا) شوید و طبق راهنمای این ماژول نیازمندیها و بررسی های لازم را انجام دهید.

چگونه از پلاگین «Migration – مهاجرت و تغییر نسخه PHP» برای بررسی نسخه PHP کمک بگیریم؟!

پس از نصب و وارد شدن به صفحه مربوط به این پلاگین ، تنها کافی است طبق پیام ها و راهنماهای این پلاگین بررسی ها را شروع کنید. ممکن است نیاز باشد هفته ها این فهرست و راهنماها را بررسی کنید تا زمانی که احساس کنید همه مشکلات و ناسازگاری های فروشگاه شما برطرف شده است. پس در تغییر نسخه PHP فروشگاه خود عجله نکنید!

 

پیغام ناسازگاری ionCube اولین پیغام احتمالی که توضیحات آن واضح و آشکار است :

اما در صورتی که مشکل و ناسازگاری ای در نسخه ionCube سرور شما نباشد چنین صفحه ای را ملاحظه خواهید کرد :

طبق توضیحات این صفحه در چهار گام میتوانید شرایط ارتقا نسخه PHP فروشگاه خود را بررسی کنید :

1. گام اول : گرفتن پشتیبان کامل از فروشگاه

2. گام دوم : بررسی وضعیت و نیازمندی های هاست و سرور شما

3. گام سوم : بررسی سازگاری ماژولها و پلاگین ها

4. گام چهارم : بررسی اکستنش های فعال فعلی و انتخاب نسخه PHP مناسب

پس از اتمام بررسی های انجام شده و در صورتی که سرور شما نیازمندی های لازم را داشته باشد و با توجه به هسته پرستاشاپ و بررسی سازگاری ماژولها و پلاگین ها میتوانید اقدام به تغییر نسخه PHP نمایید.

توجه کنید که بارها توصیه ما این بوده که ابتدا حتما پشتیبان و بک آپ کامل از فروشگاه خود تهیه نمایید و تنها در صورتی که اطلاعات و دانش فنی کافی در این زمینه را دارید، شخصا اقدام به چنین تغییراتی کنید.

ضمنا برای تمامی ماژولها و پلاگین های پرستافا به مرور و تا پایان تابستان 98 به روز رسانی های ویژه سازگاری انجام خواهد شد، لطفا در تغییر نسخه PHP عجله نکرده و منتظر ارائه آپدیت های لازم توسط پرستافا و سایر توسعه دهندگان پرستاشاپ شوید.

 

با احترام  و آرزوی موفقیت.

تیم پرستافا