با سلام و عرض ادب و احترام

همانطور که مطلع هستید گروه پرستافا از زمان فعالیت تا کنون سعی در ایجاد و ارتباط بهتر جامعه کاربری پرستاشاپ ایران و همچنین اطلاع رسانی های مفید در این زمینه بوده و سعی در انتشار مقالات و داکیومنتهای پرستاشاپ به زبان فارسی را داشته است خوشحالیم که این قدم مفید را تا به امروز برداشته و ازاین پس نیز با توان و قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.

اخیرا در وبلاگ رسمی پرستاشاپ مقاله‌ای پیرامون کیت رابط کاربری بخش مدیریت آن منتشر شده است که قطعا این مقاله برای توسعه دهندگان مفید خواهد بود بنابراین دعوت میکنیم این مقاله را مطالعه نمایید!


مشارکت در کیت رابط کاربری مدیریت پرستاشاپ

پرستاشاپ امسال ده ساله می شود، ده سالی که توام با هفت تغییر بزرگ بوده است.در گذشت این ده سال چندین قابلیت جدید به هسته این نرم افزار افزوده شده است و همچنین فروشندگان بزرگ و کوچکی را به خود جذب کرده است.

در طی سال هایی که ما در حال توسعه بوده ایم عموم مردم و مشتریان شاهد این بوده اند که پرستاشاپ نرم افزاری انعطاف پذیر و غنی از صد ها امکانات می باشد.

ولی متاسفانه یک سری تناقضات و مشکلاتی در موضوع رابط کاربری سد راه ما بوده است که این موضوع باعث مشکل‌تر شدن همکاری توسعه دهندگان  برای طراحی ماژول هایی که با قوانین و خط مشی های ما تطابق بیشتری داشته باشد شده است، بدلیل اینکه مستندات ما در زمینه ی خط مشی ها و قوانین  طراحی کامل شده است ولی مستندات آن اندک است .

ولی هم اکنون با روی کار آمدن پرستاشاپ 1.7 ما تصمیم بر این گرفتیم که به جای اینکه قابلیت های جدیدی در این نسخه به نرم افزار اضافه کنیم تمرکز خود را بر روی UX  بگذاریم  به همین علت پروژه بزرگ بازطراحی قسمت های مهم نرم افزار را شروع کرده ایم.

در طول تمامی این پروژه یک چالش برای ما وجود داشته است،آن هم  طراحی رابط کاربری و مشارکت در طراحی با در نظر گرفتن خط مشی ها بوده است که مردم به طور معمول هر دو را از ما خوسته اند واین یک ایده بلند پروازانه برای یک پروژه متن باز است که توسط صد ها هزار نفر در دنیا در حال استفاده است  و به همین دلیل ما می خواهیم محیط را مشارکتی کنیم  بدین منظور شما می توانید  با ارسال درخواست ها، ترجمه ها و عیب یابی های  خود برای ما ، ما راتوسعه هر چه بیشتر نرم افزار یاری کنید  والبته ما همچنین  از شما می خواهیم پروژه جدیدی را شروع کنیم که کلیه مردم بتوانند در بهتر شدن رابط کاربری در نسخه 1.7 با ما همکاری کنند .


برای چه از کیت رابط کاربری استفاده می کنیم؟

کیت یو آی  یک کتابخانه HTML و CSS است که به توسعه دهندگان و طراحان اجازه میدهد رابط های کاربری محصولات خود را طراحی کنند. این یک ثبات را فراهم می کند که یکی از عناصر پایه ای UX  می باشد و بنابراین داشتن یک UI کیت واقعی برای back office  به شما کمک خواهد کرد که کیفیت  UX را بهبود ببخشید و این ثبات را در قوانین پرستاشاپ نیز اعمال کنیم.

قابلیت مقیاس پذیری

یک UI KIT قابلیت مقیاس پذیری را برای یک رابط کاربری محصول تسهیل می کند،  مثلا اگر شما می خواهید استایل یک عنصر را در صفحه تغییر دهید فقط کافیست یک بار آن را در  UI KIT تغییر داده تا در کل رابط کاربری محصول اعمال شود!

جامعه کاربری

یک کیت رابط کاربری ابزاری قدرتمند برای ساخت یک محصول برای مردم است چون شامل عناصری می شود که از قبل تحت تاثیر قوانین هستند بنابراین این امکان را برای مردم فراهم می کند که بتوانند محصولات خود را در هر زمانی شناسایی کنند.


مهمترین چالش پرستاشاپ چیست؟

چالش فنی

حالا ما کجا هستیم

امروزه ما دو قالب شبیه به هم در پرستاشاپ 1.7 داریم که یکی همان قالب به ارث برده شده از 1.6 می باشد و دیگری به نام  classic  می باشد . ما باید دو قالب برای بک افیس داشته باشیم  به دلیل اینکه قالب  default  به سخی با بوت استراپ کد شده است در صورتیکه در نسخه جدید از بوت استرپ 4 استفاده می کند، ولی هدف ما همان هدف قبلی است و می خواهیم UX و UI را بهبود ببخشیم به همین دلیل ما شروع به ساخت یک UI Kit کرده ایم  که متاسفانه ما نمیتوانیم این کیت را در قالب default استفاده کنیم زیرا نسخه بوت استراپ آنها متفاوت است و تنها راه حل این مشکل ایجاد قالب جدید برای صفحات جدید در 1.7 است.

و همین ایراد باعث می شود که طراحی قالب جدید زمان زیادی برای توسعه ببرد پس بنابراین ما این روزرسانی را مرحله به مرحله انجام خواهیم داد و در هر مرحله یک صفحه بک افیس را  به طور جداگانه بروزرسانی خواهیم کرد که ما بتوانیم صفحات را به Symfony و Twig انتقال دهیم و ما تمام تغییرات را در UI Kit ادغام خواهیم کرد و هم اکنون این صفحات پنج صفحه بک افیس است که ما در ارتقا آن هستیم:

    • کاتالوگ
    • ثبت محصول جدید
    • مدیریت موجودی
    • ماژول ها
    • ترجمه ها

 انچه در حال حاضر مورد نیاز ما می باشد:

در حال حاضر نیاز است که Ui Kit فعلی را اصلاح کنیم زیرا  این نسخه هنوز کامل نیست. ما باید  به جای استفاده از Gulp  از  WebPack استفاده کنیم، و این به طرح ارائه شده فعلی  نمونه کاملی از  طراحی ما می باشد.

چالش های طراحی

به علاوه به دلیل محدودیت های فنی چالش های طراحی که وارد آن ها می شویم در زمان ایجاد kit جدید بدین صورت می باشند:

  • توجه به اصول طراحی
  • حفظ هویت پرستاشاپ
  •  طراحی دوباره سایت و فروشگاه Addon
  • به اشتراک گذاشتن اصول طراحی خط مشی ها و UI KIT با مردم  که بتوانند از آن ها برای تولید ماژول ها  که سازگار با رابط پرستاشاپ باشد استفاده کنند
  • موفق بودن در انساجام رابط در مدت زمان طولانی
  • به گونه ای باشد که هم قابلیت مقیاس پذیری و هم قابلیت نگهداری داشته باشد .

طرح اجرایی

پرستاشاپ کاملا عظیم است که تمامی نیاز ها را مدت طولانی پاسخگوست همین دلیل آن است که پروژه  UI kit  در چندین مرحله اجرا می شود .

 

برای شروع شما میتوانید:

ایده های خود را  با ایمیل ما uikit@prestashop.com  به اشتراک بگذارید :

 

 

به زودی شاهد آن خواهید بود:

ما اولین نسخه کیت UI را با PrestaShop 1.7.3 عرضه خواهیم کرد، ما در این نسخه اجزای جدید را اضافه خواهیم کرد و به روز رسانی نیز بر روی اجزای قبلی انجام خواهیم داد..

شما می توانید با یکپارچه سازی بخش هایی از کیت UI و کار مستقیم با طراحان به ما در توسعه ui kit کمک کنید.

ما در اسرع وقت به شما اطلاع خواهیم داد که چگونه و در چه زمینه هایی می توانیم با هم همکاری کنیم!

 

منبع : وبلاگ رسمی پرستاشاپ

 

با احترام فراوان

تیم توسعه پرستافا