سری مطالب آشنایی با چهره‌های پشت پرده و فعالان پرستاشاپ!

این مقاله ترجمه‌ای است از مصاحبه منتشر شده در وبلاگ رسمی پرستاشاپ که توسط آقای حامد جمشیدپور عزیز ترجمه و در پرستافا منتشر می گردد. ضمن سپاس از این بزرگوار ، امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت ببرید.

آشنایی و مصاحبه با فعالان پرستاشاپ ...

ما در پرستافا در تلاش هستیم تا ارتباط جامعه کاربری و فعالان حوزه پرستاشاپ را تقویت نماییم چرا که معتقدیم یک جامعه کاربری پویا و فعال می‌تواند رشد این اکوسیستم را افزایش داده و موفقیت را برای همه افراد فعال آن حوزه تضمین نماید!

در همین راستا در تلاش هستیم تا به مرور سری مطالبی را در این زمینه منتشر نماییم، که امیدواریم بتواند کمکی در تحقق این هدف در حوزه پرستاشاپ نماید!


مشارکت کنندگان پرستاشاپ : IDNOVATE Team

یک اجتماع متن باز (open source) بسیار فراتر از ارسال چند Pull Request توسط افراد ناشناس است. از این جهت، برای شناخت بهتر افرادی که زمان و تخصص خود را در پروژه پرستاشاپ صرف کرده‌اند، بخشی در وب سایت رسمی پرستاشاپ برای این منظور راه‌اندازی شده است که در آن با مشارکت کنندگان و متخصصین حوزه پرستاشاپ در تمام سطوح آشنا می‌شوید. این هفته با تیم IDNOVATE ملاقات کرده و سعی می‌کنیم که بیشتر با این تیم، فعالیت‌ها و موفقیت‌هایشان آشنا شویم. پس با پرستاشاپ فارسی همراه باشید.

Prestashop interview with IDNOVATE team

لطفا کمی در مورد خود توضیح داده و بفرمایید که چگونه با پرستاشاپ آشنا شدید؟

مشارکت کنندگان پرستاشاپما سه توسعه دهنده در شهر بارسلون اسپانیا هستیم به نام‌های دیوید، خوزه و سرجی (David, Jose and Sergi) که به صورت ویژه بر روی توسعه راهکارهای تجارت الکترونیک متمرکزیم.

اولین تجربه ما با پرستاشاپ به ۶ سال پیش باز می‌گردد، زمانی که در حال سپری کردن کارشناسی ارشد در رشته نرم افزارهای متن باز در دانشگاه آزاد کاتالونیا (UOC) بودیم. وظیفه به روز رسانی، ویرایش و شخصی‌سازی یک فروشگاه پرستاشاپی بخشی از کار نهایی ما برای پروژه کارشناسی ارشد بود.

در آن هنگام ما اطلاعات خیلی کمی در رابطه با این ابزار داشتیم اما در حال حاضر ما تجربه قابل توجهی در رابطه با پروژه‌های PHP و MySQL داریم چرا که هر یک از ما پیش از اینکه پروژه خودمان را شروع کنیم، مدت‌ها در واحد IT یک بانک مشغول به کار بودیم.

در ابتدای شروع به کار، ما کار خود را با کاربرانی شروع کردیم که جزو اجتماع پرستاشاپ بودند و پس از آن بود که پتانسیل بالای این ابزار و بیزینس مدل آن بیشتر برای ما روشن شد و نزد ما دارای احترام گردید.

شما خالق ماژول‌های زیادی در مارکت پرستاشاپ هستید. چه چیزی انگیزه ساخت یک ماژول را به شما می‌دهید؟ ایده‌های خود را از کجا می‌آورید؟

با استفاده مستمر از پرستاشاپ و همچنین تجربه کار با مشتریان است که ایده‌های ریز و درشت در ذهن ما ظهور می‌کنند. مشتریانی که خواسته‌هایی دارند که با امکانات و ویژگی‌های پرستاشاپ در آن زمان قابل اجرا و یا قابل حل نیست. یک راه دیگر برای ایده گرفتن، استفاده از سایر سیستم‌های تجارت الکترونیک است که به شما ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. این به شما کمک می‌کند با امکانات و ویژگی‌های سایر سیستم‌ها و همچنین روش پردازش آنها آشنا شوید و از آن برای ساخت ماژول پرستاشاپ ایده بگیرید.

ما همچنین به دو دلیل به حضور خود در انجمن پرستاشاپ ادامه می‌دهیم:

۱- کمک به کاربران پرستاشاپ برای رفع مشکلاتشان

۲- ایده گرفتن از نظرات کاربران پرستاشاپ که در انجمن مطرح می‌شود

تبدیل ماژول‌های سازگار شما با پرستاشاپ 1.6 به پرستاشاپ 1.7 تا چه اندازه مشکل بود؟

خوشبختانه ماژول‌های ما مطابق با دستور العمل‌های توسعه پرستاشاپ که توسط خود پرستاشاپ ارائه شده توسعه یافته‌اند، که خب این بدان معناست که سازگار نمودن ماژول‌های ما برای پرستاشاپ 1.7 خیلی کار سختی نبود. در برخی ماژول‌ها ما اصلا نیاز به هیچ تغییری نداشتیم و در برخی دیگر با چند تغییر کوچک سازگاری با پرستاشاپ 1.7 به طور کامل انجام شد.

چه پندی برای علاقمندان به ساخت ماژول پرستاشاپ دارید که هنوز در ابتدای راه هستند؟

پرستاشاپ یک ابزار قوی و مستحکم است، با مسیر ثبت شده‌ای گسترده در پشت سر و آینده‌ای بزرگ در پیش رو.

پرستاشاپ سهم بزرگی از بازار تجارت الکترونیک را در اختیار دارد که هیچ یک از نرم افزارهای تجارت الکترونیک دیگر نمی‌توانند همچین ادعایی داشته باشند. پرستاشاپ فرصت رشد حرفه‌ای را به تمام کسانی می‌دهند که درگیر تجارت الکترونیک شده و یا می‌شوند: توسعه دهندگان، طراحان، متخصصین مارکتینگ، حرفه‌ای‌های سئو، مدیران تجارت الکترونیک و …

علاوه بر این، منحنی یادگیری در پرستاشاپ از شیب کمتری نسبت به سایر ابزارها برخوردار است که این به شما کمک می‌کند که سریع‌تر و ساده‌تر به نقطه‌ای برسید که بتوانید شاهد نتیجه کارتان باشید.

ما همه افراد را به درگیر شدن با پرستاشاپ تشویق و از همه دعوت می‌کنیم که به اجتماع پرستاشاپ پیوسته و رشد بی‌پایان را به خود هدیه کنند.

شما یک سوپر قهرمان در فروش ماژول‌های پرستاشاپ هستید؟ بهترین روش برای فروش در Addons و به دست آوردن احترام و رضایت مشتریان چیست؟

برای ما بسیار حائز اهمیت است که مشتری از توجهی که به او می‌شود و از خریدی که داشته رضایت کامل داشته باشد و ما معتقدیم که پشتیبانی پیش و پس از خرید کلید به دست آوردن این رضایت و احترام است. برای اطمینان از اینکه ما پشتیبانی خوبی به مشتریانمان می‌دهیم، به دستور العمل‌هایی پایبندیم که پیشتر به طور روشن تعریف شده‌اند:

  • ما به تمام پرسش‌های کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ می‌دهیم. اغلب ماژول‌های ما دارای دمو هستند تا مشتری بتواند آنها را آزمایش کرده و با آنها کار کند. اگر لازم باشد ما حتی ماژول‌ها را با توجه به نیاز مشتری شخصی‌سازی و تغییر می‌دهیم.
  • ما به محض دریافت پیام از جانب مشتری آماده رفع و رجوع مسائل و مشکلات آنها می‌شویم. ما همواره می‌کوشیم تا تعداد این مشکلات را در پایین‌ترین سطح نگه داریم، اما متاسفانه ما همیشه نمی‌توانیم مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنیم و مشکلات در گاهی اوقات به سبب تداخل با سایر ماژول‌ها و یا تغییراتی که خودشان در فروشگاه می‌دهند بروز می‌کنند. در این گونه مواقع راهکار ما این است: وارد عمل شدن در اسرع وقت تا لطمه‌ای به فروشگاه مشتریان ما نخورد.
  • هنگامی که نیاز مشتری با آن ماژول قابل رفع نبوده و نیاز به تغییراتی در تابع‌ها/قابلیت‌های سایت است، ما خودمان را با نیازهای مشتری انطباق می‌دهیم و پیشنهاد توسعه سفارشی را برای برطرف کردن آن نیاز مشتری می‌دهیم.

با اتخاذ این رویکرد، اکثریت قریب به اتفاق مشتریان خود را راضی نگه داشته‌ایم و آنها نظر مثبتی در مورد ما دارند.

شما همچنین چندین Pull Request برای پرستاشاپ داشته‌اید. چه چیزی به شما انگیزه مشارکت در پروژه اصلی را می‌دهد؟

کسب و کار ما بر پایه‌ای پرستاشاپ است، پس بسیار مهم است که این ابزار درست کار کرده و مشتریان جدیدی به سوی خود بکشد. ما هر زمان که توانسته‌ایم در پروژه پرستاشاپ همکاری و مشارکت داشته‌ایم، با ارائه کد، کمک در ترجمه‌ها و همچنین پاسخ به پرسش‌های کاربران در انجمن پرستاشاپ و Stack Overflow.

از تو دیوید عزیز و تیم‌تان بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم که به زودی شما را در گزارش‌های هفتگی هسته پرستاشاپ ببینیم.

مصاحبه کننده: آقای Xavier Borderie از مدیران ارشد پرستاشاپ

منبع: Contributor Interview: IDNOVATE

مترجم: حامد جمشیدپور

مطالعه مصاحبه قبلی: مارسین اسپرلیک، خالق قالب Warehouse

 

با احترام و آرزوی موفقیت و سلامتی