گواهینامه OSL 3.0 چیست؟

این مجوزی منبع باز می باشد که قابلیت صدور پروانه مجوز کپی رایت را در سراسر جهان دارد، مجوز بدون حق امتیاز و غیر انحصاری  می باشد و همچنین، دسترسی های خاصی به شما می دهد که در مدت زمان کپی رایت مجوز  می توانیدا موارد زیر را انجام دهید:

  1. برای تکثیر کار اصلی در نسخ دیگر، چه به تنهایی و یا به عنوان بخشی از یک کار جمعی باشد ؛
  2. برای ترجمه، انطباق، تغییر، تبدیل، اصلاح و یا ترتیب دادن به کار اصلی ودر نتیجه ایجاد آثار مشتق شده بر اساس کار اصلی؛
  3. برای عرضه نسخه های کپی از کار اصلی و آثار مشتق شده به عموم مردم، با این شرط که نسخه هایی از کار اصلی و یا آثار اقتباسی که توزیع می شوند  باید تحت مجوز OSL باشند.
  4. برای انجام کار اصلی به صورت عمومی؛
  5. برای نمایش کار به همه به صورت عمومی

مجوز ثبت اختراع

مجوز دهنده به شما  مجوز جهانی، بدون حق امتیاز، غیر انحصاری، مسائل حقوقی متعلق و یا تحت کنترل مجوز دهنده است که در کار اصلی که توسط مجوز دهنده ارائه شده است، برای مدت زمان مشخص حق استفاده  ، فروش، ارائه برای فروش، ساخت و… را به مجوز گیرنده می دهد

مجوز کد منبع

اصطلاح ;کد منبع به معنای شکل ترجیحی کار اصلی برای ایجاد اصلاحات در آن و تمام اسناد موجود است که توصیف نحوه اصلاح کار اصلی است. مجوز دهنده موافقت می کند یک نسخه  قابل خواندن ماشین از کد منبع کار اصلی همراه با هر کپی از کار اصلی که مجوز دهنده توزیع می کند را ارائه دهد. مجوز دهنده باید این تعهد را با قرار دادن یک کپی  قابل خواندن توسط ماشین از کد منبع را در یک مخزن اطلاعات مانند گیت هاب بگذارد تا دسترسی ارزان و مناسب شما را تا زمانی که مجوز دهنده همچنان توزیع اصلی کار را ادامه دهد، برآورده سازد.

انحصارات از مجوز دهنده گان

  1. نباید بدون نام مجوز دهنده، نام  مشارکت کننده کار استفاده شود و هیچ علامت تجاری یا علامت های خدمات مربوطه نمی تواند در اصل کار قرار بگیرد.
  2.    به غیر از مواردی که به صراحت در اینجا ذکر شده،  هیچ مجوزی برای علائم تجاری، حق نسخه برداری، اختراعات، افشا اسرار تجاری یا هرگونه مالکیت معنوی دیگر به مجوزداران ارائه نمی دهد.
  3. هیچ مجوزی برای تولید، استفاده، فروش، ارائه برای فروش، ساخت، و یا وارد کردن تجدیدنظر از ادعاهای ثبت شده غیر از ادعاهای مجاز در بخش 2 به مجوز داران اعطا نمی گردد.
  4. در این مجوز شما هیچ دسترسی به علائم تجاری مجوز دهنده ندارید، حتی اگر این علائم شامل کار اصلی شما هم باشد شما حق استفاده از علائم تجاری را ندارید به استثانا مواردی که  مجوز دهنده این مجوز را  تحت شرایط متفاوتی به شما داده باشد.

استقرار خارجی

اصطلاح استقرار خارجی به معنای استفاده، توزیع یا ارتباط کارهای اصلی یا کارهای مقدماتی به گونه ای است که کارهای اصلی یا مقدماتی ممکن است توسط هر کسی غیر از شما استفاده شود، چه این کارها توزیع شود یا به آنها داده شود افراد یا به عنوان یک برنامه کاربردی در نظر گرفته شده برای استفاده در یک شبکه ارائه شده است. به عنوان یک شرایط بیان برای کمک های مجوز در این قسمت، شما باید هر گونه کار خارجی را توسط شما از کار اصلی یا یک کار مشتق شده به عنوان توزیع تحت بخش 1 (c) انجام دهید.

حقوق اسناد

شما باید در کد منبع هر گونه آثار مشتق شده که ایجاد می کنید، تمام کپی رایت، حق ثبت اختراع و یا علائم تجاری را از کد منبع کار اصلی، و همچنین هر گونه اطلاعیه های صدور مجوز و هر متن توصیفی مشخص شده در آن به عنوان یک شناسنامه اطلاع.شما باید کد منبع را برای هر اثر مشتق شده ای که شما ایجاد می کنید را برای نشان دادن نشانه شناسی برجسته محاسبه کنید تا محاسبه کنید که برای اطلاع دادن به گیرنده ها که کار اصلی را اصلاح کرده اید را ایجاد کنید.

گارانتی وشرایط سلب مسئولیت گارانتی

مجوز دهنده معتقد است که کپی رایت در حق و کار اصلی و حقوق ثبت اختراع، که توسط مجوز دهنده ارائه شده توسط این مجوز، متعلق به مجوز دهنده است یا تحت شرایط این مجوز با مجوز اشتراک کننده (بازدید کنندگان) این حق نسخه برداری و حقوق ثبت اختراع تحت مجوز شما . به جز مواردی که به طور واضح در قبال بلافاصله قبل ذکر شده است، کار اصلی تحت این مجوز بر اساس ;به عنوان است و بدون ضمانت، بیان یا ضمنی، از جمله، بدون محدودیت، ضمانت عدم نقض، قابلیت فروش یا تناسب اندام یک هدف خاص خطر ابتلا به کل کیفیت کار اصلی با شما است. این سلب مسئولیت ضمانت نامه بخش مهمی از این مجوز را تشکیل می دهد. هیچ مجوزی برای کار اصلی توسط این مجوز به جز تحت این سلب مسئولیت نیست.

محدودیت مسئولیت

تحت هیچ شرایطی و تحت هیچ نظریه ای قانونی، که در جریمه (از جمله سهل انگاری)، قرارداد، و یا در غیر این صورت، مجوز دهنده برای هر گونه خسارت غیر مستقیم، خاص، تصادفی یا عواقب ناشی از هر شخصیت ناشی از نتیجه این مجوز و یا استفاده از کار اصلی شامل، بدون محدودیت، خسارت برای از دست دادن حسن نیت، توقف کار، خرابی کامپیوتر و یا سوء استفاده، و یا هر گونه و دیگر خسارت تجاری و یا زیان. این محدودیت مسئولیت به میزان قابل توجهی در قانون محدود نمی شود.

محدودیت مسئولیت پذیرش و فسخ

اگر در هر زمانی، شما به صراحت به این مجوز موافقت کردید، این موافقت نامه، پذیرش روشن و غیرقابل قبول این مجوز و تمامی شرایط و ضوابط آن را نشان می دهد. اگر شما توزیع یا کپی از کار اصلی یا یک کار مشتق شده را توزیع یا انتقال دهید، باید تلاشهای منطقی در این شرایط انجام دهید تا موافقت نامه گیرندگان را به شرایط این مجوز بدست آورید. این مجوز حقوق شما را برای انجام فعالیت های ذکر شده در بخش 1 شامل حق شما برای ایجاد آثار مشتق شده بر مبنای اصل کار، اعمال می کند و این کار بدون اتخاذ این شرایط و قوانین توسط قانون کپی رایت و معاهده بین المللی ممنوع است. هیچ چیزی در این مجوز در معرض نادیده گرفتن و محدودیت های حق چاپی (از جمله "استفاده منصفانه" یا "معامله عادلانه") نیست. این مجوز بلافاصله خاتمه می یابد و شما دیگر نمی توانید از حقوق شما که توسط این مجوز به شما اعطا شده است برسید به عدم موفقیت در شرایط بخش 1

خاتمه اقدامات ثبت اختراع.

این مجوز به طور خودکار خاتمه داده می شود و شما دیگر نمی توانید از حقوق مربوط به شما توسط این مجوز به عنوان روزی که اقدام شما را آغاز کرده اید، شامل یک تقاضای متقابل یا تقاضای متقابل، در برابر مجوز دهنده یا هر مجوز متذکره که کار اصلی را نقض می کند ثبت اختراع. این قطعنامه برای کار بر اساس نقض حق ثبت اختراع با ترکیب کار اصلی با نرم افزار یا سخت افزار دیگر اعمال نمی شود.

صلاحیت، محل برگزاری و حاکمیت قانون

هر اقدام یا کپی مربوط به این مجوز ممکن است تنها در دادگاه های یک کشور که در آن مجوز دهنده ساکن باشد و یا در آن مجوز دهنده انجام کار اصلی خود و تحت قوانین این صلاحیت صرف نظر از قوانین طاقت فاحش است. استفاده از کنوانسیون سازمان ملل متحد در قراردادهای فروش بین المللی کالا به صراحت منسوخ شده است. هر گونه استفاده از کار اصلی خارج از محدوده این مجوز و یا پس از خاتمه آن باید به الزامات و جریمه های کپی رایت یا حقوق ثبت اختراع در حوزه های مناسب مربوط باشد. این بخش باید از خاتمه این مجوز بگذرد.

وکلای دادگستری

در هر اقدام برای اجرای ضوابط این مجوز یا درخواست خسارت مربوط به آن، طرف حزب حقیقی حق دارد هزینه ها و هزینه های خود را، از جمله، بدون محدودیت، هزینه های وکیل مدافع معقول و هزینه های مربوط به چنین اقداماتی، از جمله هر تجدید نظر از این اقدام این بخش باید از خاتمه این مجوز بگذرد.

 

متفرقه

اگر هر مقرری از این مجوز غیر قابل اجرا باشد، چنین مقرراتی باید تا حد امکان لازم باشد تا آن را قابل اجرا کند.

تعریف شما در این مجوز.

شما در طول این مجوز، چه در موارد بالا و چه در پایین، به معنای یک فرد یا یک شخص حقوقی است که حقوق زیر را اجرا می کند و با تمام شرایط این مجوز مطابقت دارد. برای اشخاص حقوقی، "شما" شامل هر موجودی است که کنترل، کنترل شده یا تحت کنترل مشترک با شما است. برای اهداف این تعریف، "کنترل" به معنای (i) قدرت مستقیم یا غیرمستقیم است که باعث هدایت یا مدیریت چنین نهادی می شود، چه در قرارداد یا در غیر این صورت، یا در مالکیت پنجاه درصد (50 درصد) یا بیشتر از سهام قابل توجه، و یا (iii) مالکیت سودمند از چنین نهاد.

حق استفاده شما

ممکن است از کار اصلی در تمام مواردی استفاده کنید که به هیچ وجه محدود یا تحت شرایط این مجوز یا قانون نباشد، و مجوز دهنده وعده داده است که از شما برای دخالت در این موارد استفاده نکنید و یا مسئولیت آن را نداشته باشید.

حق استفاده اصلاح این مجوز

این مجوز کپی رایت © 2005 Lawrence Rosen. مجوز برای کپی، توزیع یا ارتباط این مجوز بدون اصلاح داده شده است. هیچ چیز در این مجوز مجوز شما را مجاز به تغییر این مجوز به عنوان اعمال شده به کار اصلی و یا مقررات مشتق شده است. با این حال، شما ممکن است متن این مجوز را تغییر دهید و نسخه اصلاح شده خود را مجوز تغییر یافتهکپی کنید، توزیع یا برقراری ارتباط آن را اعمال کنید و آن را به سایر کارهای اصلی نویسندگی تحت شرایط زیر اعمال کنید: (i) راه مجوز مجوز مجوز شما مجوز نرم افزار Open; یا OSLاست و شما نمی توانید از آن نام ها به نام مجوز تغییر یافته خود استفاده کنید؛ (ii) شما باید اخطاری را که در پاراگراف اول در بالا ذکر شده است با توجه به مجوز زیر * مجوز خود را در اینجا ذکر شده جایگزین کنید یا با اطلاع از خودتان که کاملا گیجکننده با اطلاع در این مجوز نیست؛ و (iii) شما ممکن است ادعا نکنید که کارهای اصلی شما نرم افزار منبع باز است، مگر اینکه مجوز تغییر یافته شما توسط Initial Source Source (OSI) تایید شده باشد و شما با بررسی مجوز و پروانه صدور گواهینامه

منبع ترجمه : https://opensource.org/licenses/OSL-3.0