با سلام و درود خدمت شما عزیزان

همانطور که در اطلاعیه های قبلی بیان شده بود ما در پرستافا در تلاش هستیم تا بتوانیم جامعه کاربری پرستاشاپ را بزرگتر کنیم از مدیر فروشگاه تا توسعه دهنده و پشتیبان!  پیشتر پیرامون فعالیتهای پرستافا توضیح داده ایم و گفته ایم که از زمانی که پرستافا پا به عرصه فعالیت گذاشته اهداف بزرگی را داشته و در تلاش هستیم تا بتوانیم مشکلات و کم و کاستی های این حوزه را برطرف نماییم! اگر این اهدف محقق گردند مشکلات بسیاری به مرور زمان برطرف خواهند شد که میتواند موجب پیشرفت تمامی جامعه کاربری گردد.

در این آموزش قصد داریم مقدمات برنامه نویسی پرستاشاپ و توسعه پرستاشاپ که شامل ماژول نویسی پرستاشاپ و طراحی قالب پرستاشاپ باشد را بیان نماییم پس با ما همراه باشید!

همانطور که میدانید یکی از مشکلات و کاستی‌های مهم پرستاشاپ در ایران، کمبود متخصصان و توسعه دهندگان پرستاشاپ بوده است که خود باعث مشکلات متعدد دیگری شده است البته نه فقط در حوزه پرستاشاپ بلکه در سایر فروشگاه سازها هم این مشکل به وضوح مشاهده میگردد!

خوشبختانه در پرستافا برنامه های منظم و دقیقی برای این رفع این مشکلات در نظر گرفته ایم و تمام تلاشمان را برای محقق ساختن آنها انجام خواهیم داد. در این آموزش نیز قصد داریم تا مقدمات توسعه و برنامه نویسی پرستاشاپ را توضیح دهیم در آینده نیز آموزش های اصلی توسعه پرستاشاپ را قرار دهیم!

انتظار داریم … !

پس از مطالعه این مقاله انتظار داریم که شما بدانید برای توسعه پرستاشاپ چه دانشی را نیاز داشته و چه پیش نیازهایی را برای برنامه نویسی ماژول و قالب پرستاشاپ باید داشته باشید!

پیش نیازهای توسعه پرستاشاپ

پرستاشاپ خود مجموعه‌ای از کدها و تکنولوژی های متفاوت است از پایه ای‌ ترین مسائل توسعه و برنامه نویسی وب تا پیشرفته ترین آنها، همگی آنها در نهایت به یک سیستم مدیریت فروشگاه و فروشگاه ساز به نام پرستاشاپ تبدیل شده اند!

به همین جهت پایه‌ای ترین پیش‌نیازها برای توسعه پرستاشاپ را میتوان اینطور بیان نمود:

  • زبان نشانه گذاری HTML
    اولین و پایه‌ای ترین گام برای اینکه بتوانید یک توسعه دهنده خوب باشید. این است که به HTML تسلط کافی داشته باشید. به کمک HTML اسکلت کلی یک وبسایت ساخته میشود! تمام وبسایتهایی که در مرورگر مشاهده میکنیم با HTML ساخته شده اند!
  • شیوه نامه CSS
    اگر وبسایتهای امروز پر از رنگ و لعاب و زیبا هستند به لطف وجود CSS این اتفاق افتاده است! CSS مکمل HTML بوده و به کمک آن اسکلتی که با HTML ساخته شده را به شکل وبسایتهای امروزی تزیین میکنیم! بنابر این به کمک CSS میتوانیم استایل ها و ظاهر نمایشی را طراحی نماییم! توصیه میکنیم دراین مورد نیز تسلط کافی داشته و با ابزارهای مناسب آن آشنا باشید!
  • جاوااسکریپت
    اگر چه HTML5 و CSS3 (نسخه های اخیر این دو) امکانات بیشتر و بهتری را برای پویاترکردن صفحات در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهند اما جاوااسکریپت همچنان مهمترین و پرکاربردترین زبان برای خلق رویدادهای متفاوت در یک صفحه است! اینکه با کلیک برروی یک دکمه چه پیامی نمایش داده شود یا چه قسمتی از صفحه مجددا بارگذاری شود یا چه تغییری در سایر المان های صفحه ایجاد گردند همه آنها به کمک جاوا اسکریپت امکان پذیر است! بنابر این توصیه میکنیم تسلط کافی نیز نسبت به جاوا اسکریپت داشته باشید!
  • زبان برنامه نویسی PHP
    صفحات در حالت عادی استاتیک بوده یعنی ما هر زمان به یک صفحه که با HTML ، CSS یا جاوا اسکریپت مراجعه کنیم تنها باید یک محتوای ثابت را ببینیم! هیچ کاربری از این اتفاق خوشحال نخواهد بود همه آنها انتظار دارند وقتی صفحه اصلی فروشگاه یا صفحه دسته محصولات شما را میبینید با محصولات یا اخبار جدید مواجه شوند!
    در این حالت زبان های برنامه نویسی مانند PHP ، پایتون ، روبی و asp.net و غیره وارد عمل شده و صفحات پویایی را ایجاد مینمایند هر بار که کاربر دسته یا صفحه ای را در مرورگر خود باز میکند پردازش اطلاعات توسط این زبان ها انجام شده و با توجه به درخواست کاربر اطلاعات با ادغام زبان های HTML ، CSS و جاواسکریپت به مرورگر کاربر ارسال میشود. محتوایی که مرورگر دریافت میکند تنها متن ساده است اما با پردازش آن نتیجه نهایی یعنی صفحات وب مشاهده میگردد!
    پرستاشاپ از زبان برنامه نویسی PHP بهره میبرد بنابر این ما نیاز است که با این زبان آشنا بوده و تسلط کافی داشته باشیم!

همانطور که بیان شد پیش نیازهای HTML ، CSS ، جاوااسکریپت و PHP حداقل هایی هستند که باید بر آنها تسلط کافی داشته باشیم تا بتوانیم توسعه و برنامه نویسی پرستاشاپ را آغاز نماییم!

پیشنهاد میکنیم که …

بوت‌استرپ Bootstrap

علاوه بر موارد بالا پیشنهاد میکنیم که Bootstrap که یک چهارچوب برای HTML و CSS را نیز فرا بگیرید به کمک بوت‌استرپ میتوانید راحتتر صفحات وب را ایجاد کرده و خوشبختانه این چهارچوب اجازه میدهد که صفحات را با توجه به صفحه نمایش دستگاهها طراحی کرده و اصطلاحا صفحات ما واکنشگرا یا ریسپانسیو باشند! همچنین بوت استرپ کدهای آماده زیادی برای قسمتهای مختلف یک وبسایت مانند جداول ، دکمه ها ، هشدارها ، پیام ها و غیره دارد که طراحی وبسایت را بسیار راحتتر و جذابتر مینماید! اگر چه چهارچوب ها و کتابخانه های دیگری نیز وجود دارد اما در پرستاشاپ بوت استرپ مورد استفاده قرار گرفته و برای آن توصیه میشود!

جی‌کوئری jQuery

یادگیری کامل و به کاربردن جاواسکریپت نه تنها سخت بلکه وقتگیر نیز هست! شاید برای یک رویداد ساده باید دهها خط کدنویسی شود اما به کمک جی کوئری این اتفاق به سادگی امکان پذیر است! جی‌کوئری یک کتابخانه برای جاواسکریپت است که به کمک آن میتوان انواع رویدادها و اعمال مختلف مانند دریافت اطلاعات بدون بارگذاری صفحه (ایجکس Ajax) و موارد بسیار دیگر به راحتی امکان پذیر باشد!

توصیه میکنیم این کتابخانه را نیز فرا بگیرید تا بتوانید راحتتر ایده های خود را خلق نمایید! اگر چه کتابخانه های بسیار دیگری نیز برای جاواسکرپیت وجود دارد اما مهمترین آن که در پرستاشاپ نیز مورد استفاده قرار گرفته جی کوئری است!

شی‌گرایی در PHP

پرستاشاپ در نسخه 1.6 یک هسته مستقل برای توسعه داشت اما در نسخه 1.7 از قسمتهایی از فریم ورک Symfony نیز استفاده میکند! اگر چه کتابخانه های زیادی برای PHP وجود دارد اما برای توسعه پرستاشاپ نیازی به فراگیری آنها ندارید تنها کافی است که تسلط بیشتر به PHP داشته باشید و برنامه نویسی به روش شی گرایی را به خوبی فرا بگیرید! تمام ماژولها و پلاگین های پرستاشاپ با کمک شی گرایی توسعه داده شده بنابر این این قسمت مهمترین بخش برای PHP است!

ابزارهای مناسب برای توسعه پرستاشاپ

برای توسعه پرستاشاپ ابزارهای زیادی میتوانند به شما کمک کنند! مهمترین آنها را در فهرست زیر بیان میکنیم:

  • یک مرورگر مناسب مانند FireFox
  • آماده سازی کامپیوتر شخصی برای نصب پرستاشاپ (شبیه سازی سرور و هاست توصیه ما استفاده از نرم افزار زمپ  Xampp است که در پست بعدی توضیح داده خواهد شد!)
  • آشنایی و استفاده از ابزار Inspect Element در مرورگر ها یا افزونه فایرباگ در فایرفاکس (برای دیباگ بسیار مفید خواهد بود!)
  • نصب پرستاشاپ رسمی برروی زمپ و همچنین نصب ماژول پرستاپلاس (در پست بعدی توضیح داده خواهدشد!)
  • استفاده از یک ادیتور مناسب مانند NotePad++

در این مقاله کوتاه و مقدماتی سعی نمودیم حداقل پیش نیازهای توسعه پرستاشاپ را بیان نماییم! اگرچه ابزارهای مهمتر و مفیدتری نیز وجود داشته باشد اما برای شروع همین موارد نیز میتوانند کافی باشد!

در مقالات و آموزشهای آتی توسعه و برنامه نویسی پرستاشاپ از آموزش پلاگین نویسی پرستاشاپ تا آموزش ماژول نویسی و آموزش طراحی قالب و همچنین آموزش بومی سازی و راستچین قالب پرستاشاپ را به مرور در دستور کار قرار خواهیم داد!

امیدواریم که این آموزشها و انتقال تجربیات بتواند برای جامعه کاربری پرستاشاپ مفید واقع گردد! پس در ادامه نیز با ما همراه باشید! برای این منظور توصیه میکنیم در شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام ، اینستاگرام و وبمستران ما را دنبال کنید!

پرستافا در تلگرام : telegram.me/Prestafa

پرستافا در اینستاگرام :  instagram.com/Prestafa

پرستافا در وبمستران : webmasteran.com/Prestafa


ضمنا میتوانید در راستای موضوع و آموزش مطرح شده در کامنتهای همان مطلب یا در تاپیک رسمی آن آموزش در انجمن رسمی پرستافا مشارکت نموده و هر سوال یا توضیحی را نیاز می‌دانید ، مطرح نمایید!

 

تاپیک رسمی این مقاله در انجمن

 

با احترام فراوان

تیم توسعه پرستافا