با سلام و درود به همه کاربران و همراهان عزیز پرستافا

 

پدیدآورندگان آثار هنری و فرهنگی و یا توسعه دهندگان نرم افزارها در تمام کشورها دغدغه این را دارند که زحمات و تولیداتشان که ممکن است ماهها و یا حتی سالها برروی آن انرژی و وقت گذاشته اند به یکباره توسط سودجویان مورد سواستفاده قرار گرفته و یک عمر زحماتشان را از دست بدهند!

در کشورهای پیشرفته خوشبختانه دولتها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت ایجاد یک محیط امن برای پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار میتوانند اقتصاد خود را رونق بخشیده و این افراد با دلگرمی بیشتر به شکوفایی اقتصاد و تحولات بزرگتری در کشور کمک کنند! این اتفاق در تمام جنبه های زندگی این جوامع و تمام طبقات و اقشار این جوامع تاثیر مثبت گذاشته است!

اگر چه در ایران عزیز نیز قدمهای کوچکی برای رسیدن به این مهم برداشته شده اما هنوز به صورت جدی قدمهای بزرگ و کارآمدی را شاهد نبودیم تا آن زمان پدیدآورندگان آثار خود سعی در فرهنگ سازی این امور داشته و یا آنهایی که میتوانند با راههای دیگری به محافظت از محصولات و آثارشان میپردازند!

به عنوان مثال برنامه نویسان و توسعه دهندگان با لایسنس (مجوز) گذاری برروی محصولات یا قفل کردن محصولات در شرایط خاص و یا با غیرقابل دسترس کردن سورس کدهای پروژه سعی در محافظت از زحمات و تلاشهای چندین ماهه خود را داشته اند!

اگر چه اینکار در برخی موارد باعث نارضایتی کاربران و خریداران بوده اما حقیقتا چاره دیگری را برای توسعه دهندگان باقی نگذاشته است چرا که نه در کشور عزیزمان قوانین روشن و قابل اتکایی در این زمینه داشته که توسعه دهندگان بتوانند به پشتوانه آن از حقوق خود محافظت کنند و نه حتی اینکه کمترین فرهنگ سازی کپی رایت در جامعه ما انجام نشده است!

مجوزگذاری محصولات در تمام دنیا مرسوم است...

البته ناگفته نماند که در جوامع پیشرفته با تمام قوانین کپی رایت نیز قفل کردن سورس کد و مجوزگذاری نیز کاملا مرسوم بوده مانند نرم افزارهای تحت سیستم عامل ویندوز ، اندروید و مکینتاش و IOS که در بیشتر موارد تنها یک نسخه قابل استفاده به خریداران تقدیم شده و سورس کد به آنها تعلق نمیگیرد و همچنین مارکت های بزرگ اینترنت مانند سایتهای گروه انواتو و تم فارست و یا اددآن پرستاشاپ هر کدام قوانین خاصی را برای خرید و استفاده دارند به عنوان مثال اگر بخواهید یک قالب را برای یک وبسایت استفاده کنید میبایست 50 دلار هزینه کرده و اگر بخواهیم برای توسعه و استفاده در محصول دیگر استفاده کنید میبایست هزینه بسیار زیادی مثلا چند هزار دلار برای آن محصول بپردازید!

متاسفانه در ایران و به دلیل عدم فرهنگ سازی مشاهده شده که برخی کاربران و خریداران انتظار دارند از یک محصول خریداری شده در چندین وبسایت خود استفاده کنند و حتی در مواردی اقدام به فروش مجدد محصولات حتی با کپی رایت خودشان  (بدون هیچ حق قانونی و شرعی) اقدام نمایند!

تجربیات زیادی در این زمینه وجود داشته که اگر فرصتی در آینده وجود داشته باشد به آنها خواهیم پرداخت و به عمق فاجعه در کشورمان بیشتر خواهیم پرداخت! فاجعه ای که به مثابه یک بمب اتمی در اقتصاد جوانان و کسب و کارهای نوپا به تخریب این حوزه پرداخته و هیچ رحمی نیز ندارد!

با همه این توضیحات و مشکلات موجود باید بگوییم در حال حاضر بهترین راه برای رفع این دغدغه ها چه از سمت توسعه دهنده و چه از سمت مشتریان و استفاده کنندگان درک متقابل یکدیگر و همکاری برای ایجاد محیط سالم در این حوزه است!

فرهنگ سازی کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی

اگر چه فرهنگ سازی حقوق مالکیت مادی و معنوی در کشورمان عزم جدی و گام های استوار میطلبد اما میتوانید با قدم‌های کوچک و به مرور زمان این فرهنگ سازی را از بطن و درون جامعه انجام دهیم. ما در پرستافا همیشه در تلاش بوده‌ایم که تا حد امکان، کپی رایت را رعایت نموده و این مورد مهم را در دستور کار قرار دهیم!

از این پس نیز با تلاش بیشتر جهت فرهنگ سازی این موضوع گام های بیشتری را برخواهیم داشت!

پرستافا ؛ پیش به سوی دنیای اپن سورس

امروز مفتخریم و خوشحالیم که اعلام کنیم که اولین گام را برای ورود به دنیای اپن سورس برداشته ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم قدم به قدم در این راه بیشتر و بهتر وارد شده و با حمایت همراهان و مشتریان عزیزمان بتوانیم در فرهنگ‌سازی حفظ کپی رایت و اپن سورس در کنار هم گام های مثبت و مفیدی را برداریم!

از پلاگین های اپن سورس پرستاپلاس لذت ببرید!

ما در پرستافا در تلاش هستیم تا به مرور و همزمان با آموزش توسعه پرستاشاپ، پلاگین های تولید شده تا به امروز را اپن سورس و منبع باز نماییم! در اولین قدم از این حرکت سورس پلاگین بومی ساز اپن سورس شده و برروی اکانت گیتهاب پرستافا قرار گرفت!
اینکار باعث شده تا همه بتوانیم در این پروژه و پلاگین های مربوطه همکاری کرده و مشکلات را به کمک هم برطرف نماییم بنابر این همین حالا میتوانید با ورود به لینک گیتهاب زیر در این پروژه مشارکت کنید!

https://github.com/Prestafa/Boomisaz

علاوه بر این به مرور سایر پلاگین ها نیز برروی گیتهاب منتشر خواهد شد و میتوانید شما هم در تمام این پروژه ها مشارکت کرده و حتی باگها و مشکلات را گزارش نمایید!

چگونه در گیتهاب مشارکت کنیم ؟!

اگر چه مطالب و منابع آموزشی بسیار در این زمینه وجود دارد اما در یک فرصت مناسب یک آموزش ویژه برای این موضوع در آکادمی پرستافا منتشر خواهیم نمود تا شما نیز بتوانید در توسعه هر چه بیشتر و بهتر این پروژه ها مشارکت کرده و عملا در این پروژه ها همراه ما شوید!

 

با احترام فراوان

تیم توسعه پرستافا