همان طور که می دانید گوکل برای ایجاد نتایج برای جستجوهای مردم از یک سری الگوریتم استفاده می نماید و بر اساس این الگوریتم ها نتایج را مرتب می کند. این الگوریتم ها دائما در حال تغییر می باشند. گاهی در یک روز چندین تغییر کوچک صورت می گیرد که کسی متوجه آن ها نمی شود و گاهی تغییرات بزرگی در الگوریتم ها صورت می گیرد که نتایج را دستخوش تغییرات فراوانی می نماید.

معمولا برای تغییرات الگوریتمی بزرگ اسم های مختلفی را در نظر می گیرند که ما در این مقاله قصد بیان آن ها را نداریم چرا که با یک سرچ ساده می توانید به این الگوریتم ها دست پیدا کنید. ما در این محتوا می خواهیم در ابتدا به نوع شناسی الگوریتم ها بپردازیم و در نهایت کمی در مورد اخرین آپدیت الگوریتمی گوگل صحبت کنیم.

الگوریتم گوگل 12 مارس

آپدیت های گوگل معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:

1) آپدیت های جزئی که کسی معمولا متوجه آن ها نمی شود

2) آپدیت های خاص

3) آپدیت های هسته ای یا core

آپدیت های جزئی همانطور که در ابتدا اشاره شد در طول روز ممکن است چندین مرتبه صورت بگیرد و هدف آن ها ارتقا دائمی کیفیت نتایج می باشد.

آپدیت های خاص به آپدیت هایی گفته می شود که هدف مشخصی را دنبال می کند و بر روی برخی از پارامترها و برخی از سایت ها تاثیر می گذارد. به طور مثال برخی از آپدیت ها بر روی سئو محلی یا لوکال تاثیر می گذارد. یا برخی دیگر از آپدیت های جزئی بر روی نتایج جستجوی برخی از کشورها تاثیرگذار می باشد. یا آپدیت های دیگری که فقط بر روی کدهای html تاثیر می گذارد.

اما دسته اخر آپدیت ها، آپدیت های هسته ای هستند که معمولا بر روی بخش اعظم سایت ها تاثیرگذار می باشد و هدف خاصی را دنبال نمی کند. در آپدیت های هسته ای تقریبا همه افراد تغییر در رتبه سایت خودشان را احساس می کنند.

اما بعد از آپدیت های بزرگ باید چکار کنیم؟

اولین کار این است که دست نگه دارید. حداقل به مدت 2 هفته صبر کنید تا نتایج به طور کامل پایدار شود. بسیاری از افراد به طور مثال با رشد رتبه مواجه می شوند و مثلا در همان زمان بر روی یک سایت رپورتاژ رفته اند و فکر می کنند که این رشد رتبه به خاطر این رپورتاژ بوده است. همچنین کسانی که با کاهش رتبه مواجه می شوند هم به برخی از کارهایی که در همان زمان انجام داده اند ( ممکن است مفید بوده باشد ) شک می کنند و دیگر انجام نمی دهند.

پس نکته مهم در ابتدا صبر کردن و آگاهی از آپدیت های گوگل و تجزیه و تحلیل دقیق آن ها می باشد. اما یک سری از کارها را می توان پس از آپدیت های بزرگ انجام داد که پایه های ثابت سئو هستند و خود گوگل آن ها را توصیه کرده است. امکان ندارد سایتی این موارد را رعایت کرده باشد اما در آپدیت ها متضرر شود.

– به محتوای سایت خود اهمیت بیشتری بدهید. محتواهای جدید و عمیق تولید کنید. محتواهای موجود را به روز کنید.

– لینک سازی داخلی سایت خود را بهبود ببخشید

– سرعت سایت خود را افزایش دهید

– بر روی بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری سایت خود حتما کارکنید

آپدیت فلوریدا 2 چیست؟

این آپدیت در تاریخ 12 مارس 2019 رسما شروع به کار کرده است و در تاریخ 13 مارس یکی از اعضای گوگل در توئیتر خود این آپدیت را تایید کرده است. البته گوگل اسم این اپدیت را ، آپدیت هسته ای مارس 2019 معرفی کرده است. آپدیت فلوریدا 1 درسال 2000 صورت گرفت و بر روی سایت های اسپم تاثیرگذار بود. برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند آپدیت فلوریدا 2 هم بر روی کارهای اسپمی سایت ها تاثیرگذار خواهد بود و رتبه این سایت ها کاهش پیدا خواهد کرد. این آپدیت را شاید بتوان بزرگترین آپدیت الگوریتمی گوگل در چندین سال گذاشته دانست. در اگوست 2018 نیز آپدیت دیگری صورت پذیرفت که نام آن را مدیک نامیدند و بیشتر بر روی سایت های سلامتی و پزشکی تاثیر گذاشت.

امروز 26 مارس می باشد اما تا تاریخ 18 مارس گزارش هایی به شرح زیر در فضای اینترنت منتشر شده است که هیچکدام کاملا قطعی نیست.

  • تغییر رتبه و بازدید سایت ها بسیار شدید بوده تا جاییکه آمار بازدید برخی از سایت ها حتی به صفر نزدیک شده است.
  • سایت هایی که از نظر کیفیت محتوا و سرعت بارگذاری صفحات شرایط مناسبی داشته اند عموما با بهبود جایگاه مواجه شدند.
  • این آپدیت تاثیرات خود را در سطح جهانی نشان داده و به منطقه جغرافیایی یا زبان خاصی محدود نمیشود.
  • شواهد نشان میدهد که درک گوگل از معنای عبارات و تاثیر کلمات بر مفهوم جمله تغییر کرده است.
  • کیفیت لینک سازی های خارجی یکی از فاکتورهای بسیار موثر در این آپدیت بوده است.
  • تغییر جایگاه در عبارات کوتاه بسیار زیاد بوده و همچنان نیز شاهد جابجا شدن رتبه بندی سایت ها هستیم.

 

اما با توجه به توئیتی که مسئولان گوگل اعلام کرده اند بر روی دو موضوع محتواهای عالی و ارتباط محتواها با هم ( لینک دهی داخلی) تاکید کرده اند. یعنی سایت هایی که محتواهای عالی داشته باشند وساختار لینک دهی داخلی آن ها مناسب باشد نباید نگران افت رتبه خود باشند.

اما با توجه به اینکه تازه چند روز از این آپدیت می گذرد باید منتظر بود تا نتایج پایدار شده و بتوان بیشتر بحث و بررسی صورت داد.

 

با احترام

تیم پرستافا