این مقاله می تواند یک مقاله کاملا راهگشا و کاربردی برای شما که می خواهید فروشگاه مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید، باشد. در این مقاله ما ابتدا به استراتژی های راه اندازی یک مارکت پلیس می پردازیم. سپس به بررسی استراتژی هایی برای رشد مارکت پلیس شما خواهیم پرداخت.

در مقالات قبلی ما به این موضوع پرداختیم که مارکت پلیس و مزایای آن چیست؟ همچنین در مقاله ای دیگر مهمترین ویژگی های یک مارکت پلیس را بیان کردیم.

استراتژی های مارکت پلیس

استراتژی های راه اندازی مارکت پلیس:

یکی از سخت ترین کسب و کارها مارکت پلیس ها هستند. چرا که به طور همزمان با دو گروه از کاربران مواجه هستید، خریداران و فروشندگان.

شما باید زمانی به راه اندازی مارکت پلیس اقدام کنید که میزان و اندازه هر دو گروه به یک اندازه باشد. اگر فروشندگان شما بیشتر از خریداران باشند، باعث می شود فروشندگان فروش نداشته باشند و فکر کنند که مارکت پلیس آماده نیست و آن را رها کنند. در آن طرف ترازو اگر خریداران، بیشتر از فروشندگان باشد، ممکن است آن چه را دنبالش هستند پیدا نکنند و مارکت پلیس را ترک کنند.

به همین دلیل ضروری است قبل از راه اندازی و استارت اولیه کار به استراتژی هایی که در ادامه بیان شده است عمل نماییم:

۱- ثبت نام خریداران قبل از راه اندازی رسمی:

بسیار دور از انتظار خواهد بود که در روز اول راه اندازی مارکت پلیس خود بدون ایجاد هیچگونه کششی انتظار فروش و دریافت بازخورد مثبت از فروشندگان داشته باشید.  بنابراین توصیه می شود چندماه قبل از راه اندازی با ایجاد صفحاتی مثل زیر خریداران بالقوه را جذب نمایید. همانطور که درشکل می بینید برای دریافت ایمیل مشتریان بالقوه یک پیشنهاد مناسب داده شده است.

جذب مخاطبان بالقوه مارکت پلیس

۲- اعتبار رایگان برای مشتریان

ما در پیشنهاد قبلی به طور مثال به هر فردی که قبل از راه اندازی مارکت پلیس ایمیل خود را ثبت کند ۵ دلار اعتبار می دهیم. این کار برای ما این مزیت را دارد که انگیزه بیشتری به خریداران بالقوه برای ثبت نام می دهد.

از طرف دیگر ما چون به صورت مارکت پلیس هستیم و از فروشندگان کارمزد میگیریم بخشی از این ۵ دلار به عهده فروشنده می باشد. همچنین طبق آمار همه افراد از این اعتبار رایگان استفاده نخواهند کرد. به طور کلی با این کار هم ایمیل مخاطبان بالقوه مارکت پلیس را جمع آوری کرده ایم و هم از نظر اقتصادی کاری توجیه پذیر انجام داده ایم.

۳- ایجاد یک بازاریابی ویروسی

هنگامی که خریداران بالقوه ایمیل خود را ثبت می کنند ما به آن ها یک راه جالب برای دعوت از دوستان خود از طریق توئیتر، فیسبوک و ایمیل برای دریافت اعتبار بیشتر پیشنهاد می دهیم.

بازاریابی ویروسی در مارکت پلیس

ما یک سیستم طبقه بندی شده برای کاربران در نظر گرفته ایم. که البته شما باید با توجه به کسب و کارتان و پول ایران این اعداد را شخصی سازی کنید.

  • پیشنهاد ۵ دوست – دریافت ۱۰ دلار بیشتر
  • پیشنهاد ۲۰ دوست – دریافت ۳۰ دلار بیشتر
  • پیشنهاد ۵۰ دوست – دریافت ۲۰۰ دلار بیشتر

ما دیدیم که افرادی بیش از ۵۰ نفر از دوستان خود را به ما معرفی کردند حتی قبل از اینکه ما مارکت پلیس را راه اندازی کرده باشیم.

۴- جذب خریداران با محصولات رایگان

همزمان با اینکه کاربران برای دریافت اعتبار رایگان ایمیل خود را ثبت می کردند و دوستانشان را دعوت می کردند ما یک صفحه در سایت ایجاد کرده و محصولات رایگان را به مدت محدود در داخل آن صفحه قرار دادیم. ( با توجه به اینکه این مارکت پلیس برای محصولات غیر فیزیکی یا به عبارتی دیجیتال بوده می توانستند محصولات رایگان قرار دهند. اما برای مارکت پلیس هایی که محصولات فیزیکی می توانند محصولات را با تخفیفات بالا قرار دهند)

محصولات رایگان در مارکت پلیس

ما با برخی از طراحان و تولیدکنندگان محتوا صحبت کردیم و از آن ها درخواست کردیم آیا امکان دارد به مدت محدود برخی از محصولاتشان را به صورت رایگان قرار دهند یا خیر؟ مردم برای اینکه بتوانند از محصولات رایگان استفاده کنند باید در سایت ثبت نام کنند. بنابراین اگر ۵ دلار برای اقناع مردم برای ثبت نام در سایت کافی نباشد، حتما استفاده از این محصولات رایگان آن ها را به ثبت نام ترغیب خواهد کرد.

این گونه ترفیع یک رابطه برد – برد – برد ایجاد خواهد کرد. خریداران که می توانند از محصولات رایگان بهره ببرند. فروشندگان که این فرصت برایشان فراهم می شود تا بازدیدکنندگان سایر تولیدات آن ها مشاهده و خرید نمایند. و برای مارکت پلیس که بیشترین سود را خواهد داشت چرا که هم خریداران و هم فروشندگان راضی هستند و یک سطح متعادل از عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت.

۵- استفاده از یک طرف بازار برای جذب طرف دیگر:

زمانی که به ما به اندازه کافی خریدار بالقوه داشتیم، به تولید کنندگان محتوا تماس گرفته و گفتیم که ما چند هزار مشتری داریم که میخواهند در همان روز اول از شما خرید داشته باشند. آیا با ما همکاری می کنید؟ این موضوع در کنار ایجاد شرایطی مناسب که ریسک فروشندگان را کم می کرد باعث شد تا استقبال خوبی از طرف فروشندگان صورت گیرد.

۶- خریداران و فروشندگان را از طریق روابط موجود هدف گیری کنید

یکی از دلایلی که ما توانستیم در مدت کوتاهی بتوانیم این میزان مخاطب را جذب کنیم به دلیل این است که بنیان گذاران ما چندین سال است در فضای طراحی مشغول به فعالیت بوده و جامعه خوبی از طراحان این بنیان گذاران را می شناسند.  این بنیان گذاران قبلا دارای سایت هایی مثل COLOURlovers.com و ColorSchemer.com بوده اند و با کمک روابط شخصی که ناشی از فعالیت در بلاگ ها، انجمن ها و نشریات طراحی بوده است توانستند این میزان مخاطب را جذب کنند.

ما این کارها را خیلی از عمد انجام دادیم. حتی توی صفحه ثبت نام صراحتا گفته بودیم از COLOURlovers هستیم تا اعتماد مخاطبان چندین برابر شود. بنابراین باید شما هر اندازه که می توانید از اعتبار خود و دیگران استفاده نمایید تا خریداران بالقوه به شما بیشتر اعتماد کنند.

استراتژی های رشد مارکت پلیس:

استراتژی های رشد مارکت پلیس

زمانی که شما یک مارکت پلیس راه اندازی می کنید حتما باید به فکر رشد و توسعه آن باشید. قطعا بدون داشتن استراتژی، نمی توانید انتظار موفقیت داشته باشید. ما در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه می کنیم تا با کمک آن بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید. طبیعتا استراتژی های متفاوتی برای رشد مارکت پلیس وجود دارد اما در اینجا به آن هایی اشاره خواهیم کرد که بزرگترین مارکت پلیس های دنیا از آن استفاده می کنند.

۱- ابتدا بر روی طرف سخت کار تاکید کنید

همانطور که در ابتدا گفته شد مارکت پلیس دارای دو وجه خریدار و تامین کننده می باشد. این استراتژی بیان می کند در این دو وجه هر طرف که سخت تر است روی آن تاکید کنید و سعی در برطرف کردن آن وجه باشید، وجه دیگر ۲ الی ۱۰ مرتبه آسان تر به دست می آید.

به طور مثال در مارکت پلیس Outdoorsy ، وجه تامین کننده سخت تر بود . به همین دلیل روی این بخش در ابتدا کار شد. بعد از اینکه مدیران مارکت پلیس از میزان کافی تامین کننده اطمینان حاصل کردند، طرف تقاضا ۵ برابر آسان تر و ارزان تر ایجاد شد.

۲- تمرکز بر روی نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای یعنی متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و به خوبی تعریف شده از بازار. هنگامی که شما شروع به فعالیت می کنید عاقلانه است که به جای سرمایه گذاری بر روی بازارهای گسترده، ابتدا گروه های کوچک را هدف قرار دهید. پس از دست یابی به اهداف کوچک به سراغ گسترش بازار خود بروید.

نیچ مارکتینگ در مارکت پلیس

۳- قسمت عرضه محصولات را گسترش دهید

برای رشد بیشتر، سعی کنید در ابتدا بخش عرضه یا تامین کنندگان خود را بیشتر و متنوع تر نمایید. این موضوع با مبحث قبلی یا نیچ مارکتینگ متناقض نیست. در واقع بیان می کند شما اگر بخشی از یک بازار را انتخاب کردید. مثلا مارکت پلیس کتاب، سعی کنید عرضه کنندگان کتاب را بیشتر کرده و تنوع بیشتری در کتاب ها ایجاد کنید. این مسئله با استراتژی اول که بیان می کند از طرف سخت شروع کنید نیز متناقض نیست. یعنی اگر طرف عرضه شما سخت است در ابتدا و برای شروع سعی کنید تنوع خوبی در محصولاتتان وجود داشته باشد.

۴- القا اعتماد به مشتریان

یکی از مهم ترین استراتژی های هر کسب و کار آنلاینی ایجاد اعتماد در مشتریان می باشد. در مارکت پلیس این موضوع دو چندان می شود. چرا که فقط شما نیستید. انبوهی از تامین کنندگان مختلف وجود دارند که خریداران باید به آن ها اعتماد کنند. ایجاد شفافیت های اطلاعاتی و مالی، ایجاد سیستم های نظردهی و رتبه بندی می تواند یک روش خوب برای ایجاد اعتماد باشد. این ها چیزهایی هستند که مردم دوست دارند داشته باشند.

۵- شروع با یک سرمایه گذاری بزرگ و پر سروصدا

سرمایه گذاری پر مارکت پلیس

راه اندازی یک مارکت پلیس با یک سرمایه گذاری بزرگ می تواند توجهات تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید. این استراتژی تعهد شما را به برنامه هایتان نشان می دهد و می تواند به راحتی فروشندگان و تولیدکنندگان را جذب نماید.

به طور مثال مایکروسافت پروژه ایکس باکس را با یک سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری آغاز کرد و این موضوع توسعه دهندگان و تولیدکنندگان جدید را به این پلتفرم جذب کرد.

۶- تمرکز بر روی یک ویژگی در یک زمان

این استراتژی با استراتژی شماره ۲ تقریبا هم پوشانی هایی دارد. این استراتژی بیان می کند برای شروع کار بر روی یک ویژگی مشخص کار کنید. یعنی در یک زمان مشخص به دنبال ایجاد چند ویژگی نباشید.

به طور مثال در زمان شروع به کار Flipkart در سال ۲۰۰۷ در هند فقط بر روی فروشش کتاب تمرکز کرد. پس از اینکه در این زمینه بازار خوبی پیدا کرد سایر محصولات را به فروشگاه خود اضافه نمود. اکنون او بزرگترین تجارت آنلاین هند می باشد. در کشور خود ما هم مارکت پلیس دیجی کالا از همین شیوه کار خود را آغاز کرد.

۷- نداشتن چرخش های سریع:

اسکیل یا بزرگ کردن یک مارکت پلیس کار کوچک و آسانی نیست! گاهی اوقات زمان زیادی برای رسیدن به آن چشم انداز وجود دارد. بنابراین اگر طرح شما به سرعت نتیجه نداد برنامه خود را عوض نکنید. به یاد داشته باشید ساختن یک اساس کاری مناسب زمان بر است.

برنامه و استراتژی در مارکت پلیس

۸- کاربران با ارزش (اینفلوئنسرها) را کشف کنید

مشتریان با ارزش کسب و کار خود را کشف کنید. سعی کنید آن ها را به کسب و کار خود جذب نمایید. کاربران دیگر تحت تاثیر آن ها قرار خواهند گرفت و در نهایت شما یک پایگاه کاربری بزرگ خواهید داشت.

۹- رسیدن به بازارهایی که خریدار و فروشنده یکی است

در برخی از بازارها کسانی که محصولات را می خرند همان کسانی هستند که آن ها را می فروشند. پیدا کردن این دست از بازارها کار شما را آسان می کند و دیگر نیازی به برنامه ریزی برای دو طیف خریدار و تامین کننده نیستید.

Etsy از این استراتژی استفاده کرد وقتی فهمید کسانی که صنایع دستی می خرند همان افرادی هستند که این محصولات را می فروشند. بنابراین فقط یک گروه کاربری را مورد هدف قرار داد.

۱۰- منحصر به فرد بودن

برای ماندن در صحنه رقابت شما نیاز دارید تا منحصر به فرد باشید و پیشنهادات منحصر به فرد به مشتریانتان ارایه دهید. شما باید ذهنیت خریدار را درک کنید و بر اساس آن رفتار نمایید.

به طور مثال شرکت Airbnb در زمانی که شرکت های دیگری در فضای اجاره تعطیلات مشغول به کار بودند با ارایه پیشنهاد اجاره فضاهای مشترک توانست مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب نماید.

۱۱- ایجاد محدودیت، هیجان را افزایش می دهد

تعیین حداکثر حد مجاز خرید و یا محدودیت زمان خرید موجب هیجان زیادی در میان مشتریان می شود. این باعث ایجاد حس “ترس از دست رفتن(FOMO)” شده و آن ها را به سمت خرید ترغیب نماید. مردم دوست دارند چیزهایی را داشته باشند که تعداد کمی از افراد آن ها را داشته باشند یا به آن دسترسی داشته باشند. این نمونه از استراتژی هارا می توان در ایام جمعه سیاه به وفور مشاهده کرد.

کاملا واضح است که شما به همه این استراتژی ها نیاز نخواهید داشت. هر استراتژی در هر بازاری قابل اجرا نیست. به بازار خود نگاه کنید و استراتژی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید. شما هم اگر استراتژی در کسب و کار خود دارید برای ما در قسمت نظرات بیان کنید.

پرستامارکت ؛ ماژول مارکت پلیس پرستاشاپ

پرستافا تمام ماژول های مارکت پلیس موجود در پرستاشاپ را بررسی کرده است تا پیشرفته ترین ماژول مارکت پلیس پرستاشاپ را در دنیا آماده کنیم. این ماژول از نظر امکانات فراتر از ماژول های خارجی بوده و قیمت آن به مراتب پایین تر از آن ها می باشد.

خرید ماژول پرستامارکت

با احترام فراوان

تیم توسعه پرستافا